Företaget - Historia - BLACK+DECKER™ Historia
 

Företaget

 
 


Historia

S. Duncan Black
Två unga entreprenörer, S.Duncan Black och Alonzo G.Decker startade en liten verkstad i Baltimore, Maryland som de kallade den The BLACK+DECKER™ Manufacturing Company. Utvecklingen av verkstaden har överträffat deras drömmar.
 
Idag är BLACK+DECKER™ global marknadsförare och tillverkare av kvalitetsprodukter avsedda för inomhus, utomhus och kommersiell användning. BLACK+DECKER™ är också ledande leverantör av informationsssystem och service till myndigheter och privata företag över hela världen. BLACK+DECKER™ är marknadsledande inom sina produktgrupper. Produkterna marknadsförs i över 100 länder. Cirka hälften av intäkterna kommer från länder utanför USA.
Alonzo G. Decker
 

Vårt företag är världens största tillverkare av elektriska verktyg och tillbehör. Våra hushållsprodukter är marknadsledande i USA.

Vad var det som gjorde att den lilla verkstaden som startade i början av 1900-talet blev ett globalt företag med tillverkning och mycket effektiv marknadsföring? Svaret kanske man kan få genom att följa de betydelsefulla händelser som inträffat under företagets historia.

  • 1917: Företaget får patent på pistolhandtag, avtryckare/strömbrytare på borrmaskinen. Den första BLACK+DECKER™ fabriken uppförs i Towson, USA.
  • 1922: Företaget bildar sitt första utländska dotterbolag, BLACK+DECKER™ Manufacturing Company Ltd, i Kanada. Ett helägt dotterföretag med egen försäljningsorganisation, service och lager. Sortimentet utökas med en elektrisk skruvdragare.
  • 1925: Fortsätter den internationella utvecklingen. BLACK+DECKER™ Ltd bildas i England som helägt dotterbolag med egen försäljningsorganisation, service och lager i London.
  • 1928: BLACK+DECKER™ förvärvar Van Dorn Electric Tool, en amerikansk tillverkare av industriverktyg.
  • 1929: BLACK+DECKER™ (Australasia) Pty Ltd etableras i Sydney, Australien. Ett helägt dotterbolag med motortillverkning, försäljningsorganisation, service och lager.
  • 1941: Fabriken i Towson börjar tillverka säkringar, pistolhöljen och annat krigsmaterial till de allierade. Trots att man avsatte resurser för tillverkning av krigsmaterial så lyckades man ändå upprätthålla den egna produktionen av elektriska verktyg.
  • 1943: BLACK+DECKER™ mottar det prestigefyllda priset "Army-Navy" Företaget får ytterligare tre hedersomnämnanden för sina insatser under andra världskriget.
  • 1946: Ett dotterbolag etableras med ansvar för affärsutvecklingen på det västra halvklotet. Företaget startar försäljningsorganisation, service och lager i Sao Paulo, Brasilien.
  • 1950: Den miljonte borrmaskinen för hemmabruk rullar av löpande bandet - en milstolpe i företagets produktionshistoria.
  • 1951 - En av företagets grundare och direktör sedan 1910, S.Duncan Black avlider. Alonzo G.Decker Sr. blir ny direktör. Företaget börjar bygga en fabrik i Hampstead, Maryland, USA.
  • 1954: Direktör Alonzo G.Decker utnämns till den nyinrättade befattningen som styrelseordförande.
  • 1955: BLACK+DECKER™ South Africa (Pty) Ltd startar som ett helägt dotterföretag med försäljningsorganisation och service i Johannesburg (1958 flyttas det till Kapstaden). Företaget uppför en fabrik i Croydon, Victoria i Australien.
  • 1956: Alonzo G.Decker Sr. avlider detta år. Robert D.Black, bror till S.Duncan Black, utnämns till styrelseordförande och direktör.
  • 1957-1958: BLACK+DECKER™ (Belgium) S.A. blir ett helägt dotterföretag med försäljningsorganisation, service och lager i Bryssel. 1958 öppnas BLACK+DECKER™ (New Zealand) Ltd i Auckland. BLACK+DECKER™ GmbH etableras i Düsseldorf, Tyskland och BLACK+DECKER™ (Nederländerna) B.V. i Rotterdam, Nederländerna.
  • 1959: BLACK+DECKER™ bildar ett dotterföretag, Master Power Corporation, för att förvärva Master Pneumatic Tool Company. Detta företag tillverkar bärbara tryckluftsverktyg i Ohio och Kanada.
  • 1960: Alonzo G.Decker Jr, anställd sedan 1930, efterträder Robert D.Black som direktör. Robert Black fortsätter som styrelseordförande och verkställande direktör. BLACK+DECKER™ förvärvar DeWalt, Inc. i Lancaster, Pennsylvania. DeWalt är tillverkare av radialarmsågar och annan stationär utrustning för träbearbetning i USA och Kanada.
  • 1965: Fabriken i Hampstead byggs ut för att anpassas till tillverkningen som flyttas från Towson. Flytten markerar slutet på tillverkningen i Towson där anläggningen i stället anpassas till den ökande forskningen och teknisk utveckling.
  • 1967 – 1968 - Företsget i Storbrittanien erhöll "Queen's Award to Industry" utomordentlig insats för ökad export. Det italienska företaget vann det åtråvärda "Oscar del Commercia" från italienska staten för sitt bidrag till den inhemska ekonomin.
  • 1970-1971: Företaget förvärvar Carbide Router Company Inc, New Jersey i USA. 1971 blev BLACK+DECKER™ (Nigeria) Ltd i Lagos och BLACK+DECKER™ Argentina S.A.C.I. i Buenos Aires helägda dotterföretag med egna försäljningsorganisationer och service.
  • 1972: Den japanska regeringen ger BLACK+DECKER™ tillstånd att tillverka elektriska verktyg i Japan. Nippon B&D KK blir det första icke-japanska företag på fem år som får detta tillstånd på basis av privat äganderätt.
  • 1973 Storbrittanien introducerar Workmate®; en kombination av skruvstäd, arbetsbänk och sågbock som mottog "Award of Excellence" från "UK Design Council".
  • 1974: Försäljningen passerar USD 500 miljoner. För första gången introduceras 1 års garanti av BLACK+DECKER™ i USA.
  • 1975: Alonzo G. Decker Jr lämnar sin befattning som verkställande direktör, men fortsätter som styrelseordförande. Francis P.Lucier efterträder Mr.Decker som verkställande direktör. Det är första gången i företagets historia som denna post går till någon som inte tillhör familjen Black eller Decker.
  • 1979: Den amerikanska affärsverksamheten av elektriska verktyg inkorporeras som ett helägt dotterföretag under namnet BLACK+DECKER™(U.S.)Inc. För första gången kommer den årliga försäljningen upp till USD 1 miljard.
  • 1981:Robert D.Black, tidigare styrelseordförande och verkställande direktör, avlider 84 år gammal.
  • 1984: BLACK+DECKER™ tillkännager en omfattande plan för omorganisation för att omstrukturera företagets ledning och konsolidering av tillverkningen. Fabriker stängs i Maidenhead och Harmondsworth i England, Kildare på Irland, Lancaster i Pennsylvania och Solon i Ohio USA. Tillverkningen flyttas till andra platser. 1984 köper koncernen General Electrics hushålldivision.
  • 1984: Företaget får en ny logo för att understryka en bredare produktlinje och global marknadsexpertis. Man behåller hexagonen och den oranga färgen som länge identifierats med företaget.
  • 1985: BLACK+DECKER™ firar 75-års-jubileum. Detta jubileum firas bl.a. med att placera en kapsel innehållande en förteckning över företagets milstolpar i en av byggnaderna i Towson. Kapseln skall förvaras förseglad till år 2085. För at ge större tonvikt på marknadsföring och försäljning godkänner företagets aktieägare en namnändring till The BLACK+DECKER™ Corporation.
  • 1987: Förtjänsten fördubblas och försäljningen är den högsta i företagets historia. Försäljningen överstiger USD 2 miljader och BLACK+DECKER™ rankas bland de 200 största industriföretagen i USA av "Fortune", "Sales & Marketing Management Magazine", utser BLACK+DECKER™s säljkår till den bästa i USA.
  • 1988: Företaget tilldelas "The Medal of Professional Excellence" av "Purchasing Magazine" för hantering av inköp, vilket anses vara av världsklass.
  • 1989 - BLACK+DECKER™ förvärvade Emhart Corporation år 1989, det nästan fördubblade företagets storlek och tillförde företaget en rad välrespekterade varumärken såsom Kwikset®, Price Pfister®, Molly® och POP®. BLACK+DECKER™ blev upptagen i "U.S.A. Space Foundation’s Space Technology Hall of Fame" inom området uppladdningsbara verktyg och bidrar till programmen för NASA’s Gemini och Apollo.
  • 1990: Företaget återbetalar nästan USD 700 miljoner av sina skulder genom att sälja 6 icke-strategiska affärsverksamheter. (Ytterligare två affärsverksamheter säljs under 1991 vilket genererade över USD 100 miljoner som används för återbetalning av skulder.) I en undersökning som omfattas av 10.000 konsumenter och 6.000 varumärken rankas BLACK+DECKER™ som nummer 7 avseende kännedom om varumärke och anseende i USA och i Europa som nummer 19. BLACK+DECKER™ inleder "Total Quality Process", som fokuserar på att höja nivån av nöjda kunder inom alla områden av företagets verksamhet.
  • 1992: Det nya sortimentet DEWALT bestående av industriprodukter lanseras i USA.
  • 1993: Företagets nya produkt- och serviceåtaganden till konsumentdistributionen resulterar i utmärkelsen "Årets Säljare" av Wal-Mart, Builders Square. L.G.Cook, BMA, Channel Home Centers och flera andra amerikanska nyckelkunder. Detta år lanseras också ett Elu sortiment med industriverktyg avsedda för Europa.
  • 1993 Det nya sortimentet av Dustbuster® uppladdningsbara handdammsugare belönades av "Design Council" med det prestigefyllda "British Design Award".
  • 1995: DEWALT lanserar ett sortiment elverktyg och tillbehör i Europa
  • 1996: Nästan alla affärsområden är marknadsledande eller på andra plats och förbättrar sina positioner under året tack vare ett kontinuerligt flöde av nya, innovativa produkter.
  • 1998: BLACK+DECKER™ redovisar den starkaste balansräkningen på 10 år. Försäljningen inom kärnverksamheten når rekordnivå.
  • 1999: Fokus på att globalisera affärsverksamheten genom att använda internet och "e-business" för att stödja nyckelkunderna i USA och i andra delar av världen.
  • 1999 BLACK+DECKER™ belönades av "Design Council" med det prestigefyllda "Millennium Product status" för VP2000K Quattro® multiverktyg.
  • 2000 BLACK+DECKER™ vann konsumentproduktkategorin i "11th Annual Design Week Awards" för Mouse® detajslip. Företaget vann också "IDSA award" i USA.
  • 2002: BLACK+DECKER™ och Hitachi Koki ingår ett samarbetsavtal när det gäller utveckling av elverktyg
  • 2002 The BLACK+DECKER™ unikt designade Dustbuster® handdammsugare fick bronspris av "IDSA".
  • 2003: BLACK+DECKER™ säljer sin europeiska låsverksamhet till Assa Abloy för USD 108 miljoner.
  • 2003: BLACK+DECKER™ köper Baldwin Hardware Corporation från Masco, för en summa av ca. USD 275 miljoner.
  • 2004: BLACK+DECKER™ rapporterar en förtjänst per aktie före avskrivningar på USD 1,35 för fjärde kvatalet 2003 och rekordhöga USD 4,02 för helåret; genererar USD 480 miljoner i innestående kapital.
  • 2004: BLACK+DECKER™ rapporterar nytt rekord i förtjänst per aktie under 2:a kvartalet av 2004.
  • 2004 - BLACK+DECKER™ köper "Tools Group" av "Pentair, Inc". (NYSE: PNR) för ca. USD 775 miljoner. "Tools Group" som inkluderas av "Porter-Cable", "Delta", "DeVilbiss Air Power", "Oldham Saw" och "FLEX", hade år 2003 en försäljning på USD 1.08 miljard och operating profit på USD 82 miljoner. För mer information se www.bdk.com.
  • 2005 Lansering av den innovativa Alligator® grenkap, en användarvänlig lösning på vedkapning. Alligator® grenkap blev belönad med det prestigefyllda "German IF Design Award" år 2006.
  • 2007 BLACK+DECKER™s andra generationen av cylinderdammsugare erhöll "Plus X" för sin design och vår innovativa Pivot® Dustbuster® handdammsugare belönades med "Plus X" för design och ergonomi.
  • www.bdk.com